Диета с малко животински белтъчини пази от камъни в бъбреците

“Върху състава на урината и нейната киселинност влияят особеностите на обмяната на веществата; дефицитът на първо място на магнезий и витамин D, както и начинът на хранене на човека”, обяснява д-р Ирина Баранова. 

Появяването на камъни в бъбреците, тяхната структура и химически състав косвено свидетелства за някои от биохимичните нарушения в организма. Ако лекарите знаеха как да коригират всички тези фактори, за да предотвратят такива нарушения, нямаше да им се налага да решават проблема с операции.

“Но със сигурност можем да препоръчаме нискосолева диета, а в период на обостряния е желателно дори и да се погладува. Желателно е да се изключат захарта и бързите въглехидрати и да се приемат повече течности. Аз смятам, че все още битуват опасни препоръки от рода на: да се изключат мазнините, човек да се храни често и по малко. Затова препоръчвам и съм за присъствие в храната на разнообразните полезни мазнини и белтъчини. Наблягайте на плодове и зеленчуци, които са с малко съединителна тъкан, с малко целулоза; изключете от менюто си бързите въглехидрати и захари.

Относно жлъчния мехур, мазнините са задължителни за този орган, в противен случай неговата евакуационна функция ще се наруши. Обезмасленото хранене на няколко часа е пряк път към дисбаланс на отделянето на жлъчен сок. То нарушава обмяната на холестерола и стероидите. Хранете се както обикновено, за да може жлъчният сок да се концентрира. Важни са аминокиселините, влизащи в състава на жлъчните соли. Те се съдържат в месото, рибата, млякото, стридите, яйцата”, казва експертът.   

“Във всеки отделен случай натрупването на различни минерали в организма води до образуването на камъни”, обясни д-р Алексай Цис от Международното лекарско общество.

Изследване, публикувано в американско списание по болести на бъбреците, показва, че т.нар. диета DASH (“Диетичен подход към спиране на хипертензията”), съдържаща умерено количество не мазни млечни продукти и малко животински белтъчини, може да предотврати образуването на камъни в бъбреците. Експериментът им показал, че само 14% от участниците, които са били на стандартна нискооксалатна диета, която изключва продукти с оксалова киселина (киселец, ревен, кисели горски плодове, шоколад), са имали проблеми с камъни в бъбреците.

1. Пийте вода. Националният институт по диабет, болести на храносмилателните органи и бъбреците, препоръчва да се изпиват по 6-8 чаши чиста вода на ден. Това понижава концентрацията на урината и подобрява изработката й в достатъчен обем. Разбира се, това не се отнася до напитките със захар и всевъзможни сладки газирани питиета.

2. Отнасяйте се предпазливо към продуктите, богати на оксалати. Високооксалатните продукти, като спанак, шоколад, пшеничен булгур, ядки, цвекло, ревене и др., трябва да се ограничават. Това не означава, че напълно трябва да се откажете от тях.

3. Плодовете и зеленчуците са важна част от всяка диета. Увеличаването на количеството на приеманите зеленчуци може да предотврати образуването на камъни в бъбреците. Освен това плодовете с високо съдържание на лимонена киселина (портокали и лимони) демонстрират положителен ефект в предотвратяването на камъни в бъбреците.

4. Употребявайте умерено растителни и животински белтъчини. Неголемите количества животински белтъчини са безопасни. Но при прекалена употреба пурините, съдържащи се в такива белтъчини, могат да се преобразуват в пикочна киселина, което увеличава риска от образуване на камъни. Диетолозите препоръчват да заместите животинските белтъчини с бобови продукти – фасул, грах и леща.

5. Поддържайте нивото на магнезий в организма. Той помага да се предотврати образуването на камъни от калциев оксалат, тъй като понижава усвояването на оксалати в червата. Ако искате да увеличите употребата на магнезий с храната, яжте пълнозърнести и соеви продукти, елда, кашу и бадеми.

6. Избягвайте високите дози витамин С. Изследвания на шведски медици показват, че сред мъжете на средна и преклонна възраст, които са приемали витамин С в големи дози, вероятността от камъни в бъбреците е 2 пъти по-висока в сравнение с тези, които не са приемали този витамин.

Източник: zdrave.to

Powered by Facebook Comments