Ето кои храни са полезни за мозъка, очите и сърцето

Спанакът и зелето неслучайно се смятат за полезни. Зелените листни зеленчуци съдържат лутеин – важно съединение, което не се произвежда от организма и трябва да се набавя с храната. Лутеинът се натрупва в тъканите на мозъка и очите. Дефицит на лутеин се наблюдава основно при пушачите и хората със светли очи. 

Лутеин се съдържа също в авокадото и яйцата. Учени от университета в Илинойс обясняват защо е важно да се поддържа адекватно равнище на лутеин в храната, пише Eurek Alert, цитирано от БГНЕС.

Учените са изследвали ефекта му върху около 60 души на възраст от 25 до 45 години.

Оказало се, че хората на средна възраст с по-висока концентрация на лутеин в организма от гледна точка на невронната реакция, изглеждат по-млади. Изводът е, че лутеинът защитава мозъка от възрастови изменения.

Учени от университета в Линчепинг са установили, че лутеинът успешно се бори и с възпаленията. Известно е, че възпаленията в организма са свързани с исхемичната болест на сърцето. В ново изследване са участвали 193 души, страдащи от исхемия.

Изследователите измерили концентрацията на 6 разпространени каротиноиди (природни пигменти), включително и лутеин в кръвта на доброволците.

Специалистите отчели и равнището на интерлевкин 6 – маркер на възпалението. Изследването показало, че колкото по-висока е концентрацията на лутеин в кръвта, толкова по-ниско е нивото на интерлевкин 6.

Учените са открили също, че възпалителната активност на клетките от имунната система на участниците намалявала под въздействието на лутеина. Съединението се поглъща от клетките на имунната система и се натрупва в тях.

Ето няколко храни, които се отличават с високо съдържание на лутеин:

– кейл, зеленолистен зеленчук – съдържа 23 720 микрограма лутеин в 1 чаша;
– спанак – 20 350 микрограма лутеин в 1 чаша;
– ряпа – 12 154 микрограма лутеин в 1 чаша;
– тиква – 2756 микрограма лутеин в 1 чаша;
– маруля – 2589 микрограма лутеин в 1 чаша;
– броколи – 1685 микрограма лутеин в 1 чаша;
– моркови – 1072 микрограма лутеин в 1 чаша;
– артишок – 780 микрограма лутеин в 1 чаша;
– домати – 221 микрограма лутеин в 1 чаша;
– яйца – 191 микрограма лутеин в 1 яйце.


Източник: http://inews.bg

Powered by Facebook Comments