Животинско или растително мляко – кое е по-добро за теб

Млякото е една от основните храни в менюто ни от раждането до края на живота. Днес хранителната индустрия дава широк избор на видове мляко. Основната дилема при избора е между животинския продукт и растителните му еквиваленти.

Хранителната стойност на всеки избор на мляко, предлагано на пазара, е различна и това влияе при покупката. Трябва да добавим е етичните съображения на някои хора, както и здравните проблеми, изразяващи се в непоносимост към млечни продукти.

Затова при избора участват много предпоставки. Все пак е добре да се знаят основните особености на отделните видове млека, за да се направи информиран избор, когато дилемата е между животинско и различни видове растително мляко.

Животинското мляко

Някои основни хранителни вещества, микроелементи и витамини, в това число калцият, протеините, цинкът, фосфорът, йодът, витамините В12, А, Д, В2 можем да си набавим от животинския продукт. Млечните протеини в него са висококачествени, съдържат всички ценни незаменими аминокиселини.

Млякото се сочи като основен виновник за здравината на костите заради съдържанието на калций. Именно от млякото този елемент се усвоява най-лесно от организма.

Млякото съдържа и мазнини, но те не създават опасности за здравето на тялото. Даже напротив, то намалява опасността от сърдечни заболявания.

Хранителната му стойност е много висока, но е продукт, който не всеки харесва и по-важно, може успешно да замени.

Соево мляко
животинско или растително мляко

Една възможна алтернатива на млякото са продуктите на соята. Смлените соеви зърна или протеинът на прах, вода и растително масло, с добавени витамини и минерали и се получава алтернативен продукт, съдържащ всички богатства на животинското мляко.

Соевите млека са по-хранителни от оризовите, бадемовите и другите растителни млека според проучванията. Фитоестрогените в тях са набеждавани като виновник за раковите болести, но проведените мащабни изследвания не потвърждават подобна теза.

Бадемово мляко

Тази напитка има съвсем прост състав. Основните компоненти в нея са смлените ядки и водата. Протеините в нея са в отлични количества, но белтъците и калцият са по-малко, отколкото в животинското мляко.

Бадемовото мляко често има добавена захар. Това са обикновено сиропи за подслаждане – от агаве, тръстика и други. Те са подходящи за хората с непоносимост към животинските продукти, но трябва да се употребяват внимателно от тези с непоносимост към ядки.

Овесено мляко
овесено мляко

За овесеното мляко са необходими смлян овес и вода, които се прецеждат. С него се набавят необходимите ни фибри, витамин Е, фолиева киселина. Подходящо е за диабетици и съдържа съвсем малко мазнини.

Кокосово мляко

В кокосовото мляко протеините и въглехидратите са малко, а наситените мазнини са много. Тези, които се нуждаят от калций, не могат да го намерят в това растително мляко. Хранителната му стойност не е равносилна на животинския продукт.

Оризово мляко

Смленият ориз с вода дава оризовата напитка. Много въглехидрати, висок гликемичен индекс, бедна на белтъчини и има нужда от подсилване с калций – това е характерно за тази напитка. Не е подходяща за диабетици, но пък не води до алергии и затова децата могат да я употребяват свободно.

Изборът на млечна напитка трябва да бъде съобразен с цялостната хранителна диета, за да може тялото да получи всички необходими хранителни вещества. Вкусът, ароматът и усещанията също трябва да бъдат включени сред опциите при избора.


Източник: gotvach.bg

Powered by Facebook Comments