Защо ни се приспива след хранене?

Логично е, след като с храната получаваме енергия, да се чувстваме по-енергични след ядене. Но нещо очевидно се обърква

След като сме си похапнали добре, ни се иска да подремнем – това “правило”, познато на мнозина, работи безотказно, пише zdrave.to

Нашите баби също са ни казвали в един глас за ползите от следобедната дрямка. И така, защо организмът ни реагира по този начин, след като се нахраним, и какви процеси ни карат да се прозяваме непрекъснато?

Оказва се, че желанието да си полегнете след обилно хранене, си има специално име – сънливост след хранене или хранителна кома. Това състояние се счита за напълно естествен отговор на приема на храна.

Интензивността на сънливостта зависи от това какви храни ядете. Храната влияе върху производството на хормони, отговорни за заспиването. И всеки продукт го прави по различен начин.

Особени продукти

Най-вече храната, богата на протеини и въглехидрати, ни прави сънливи. Това се дължи на факта, че такива храни съдържат големи количества триптофан, аминокиселина, която помага на организма да произвежда хормона серотонин (или “хормонът на щастието”).

А въглехидратите допринасят за по-доброто му усвояване, тоест повишават и нивото на серотонина.

Както вероятно знаете, този хормон регулира настроението, като ви позволява да изпитате цялата радост от живота. Другата негова важна функция обаче е да регулира цикъла на съня. Серотонинът е предшественик на мелатонина.

Високи нива на триптофан се съдържат в червеното месо, пилешкото, морските риби, сиренето, изварата, пилешките яйца, тиквените и слънчогледовите семки, сусам, спанак, фъстъци, кедрови ядки и соеви продукти.

На въглехидрати са богати тестените изделия, оризът, царевицата, бисквитите и белия хляб, сладкиши и други продукти от брашно, сладки напитки и много други.

Склонност към преяждане

Втората причина, поради която ви се приспива след хранене, е голямото количество изядена храна. Преяждането води до скок в нивата на кръвната глюкоза, което пречи на активността на орексина, невропептид, който контролира енергийния баланс на тялото и ви позволява да се чувствате нащрек през целия ден.

Вътрешни ритми на организма

Сънливостта след хранене може да е съвпадение – храненето се е състояло по време, когато тялото ви е било в период на максимална релаксация.

По правило сънливостта според интерпретацията на вътрешния биологичен часовник от Американската национална фондация за сън се появява два пъти на ден – в 2 часа сутринта и около 14 часа.

Желанието за сън след хранене може да бъде повлияно от много повече фактори: недоспиване, стрес, неразположение, излишък на кофеин – той само временно блокира действието на хормоните на съня, но след това организмът все пак ще си “вземе своето”. 


Източник: www.dunavmost.com

Powered by Facebook Comments