Коронавирус или он-лайн пазаруване. Защо стоим повече у дома?

Данни на  Google Mobility показват ограничаване на движението

Управляващите може и да не искат да налагат рестриктивни мерки срещу разпространението на коронавируса и да затварят отново бизнеси въпреки насекващия ръст на случаите в последните седмици, но немалка част от хората изглежда сами взимат мерки, ограничавайки посещенията си на оживени публични места и прекарвайки повече време у дома си, пише вестник Капитал.  Това показват данните на Google Mobility за България, които анализират как хората по света променят навиците си на придвижване от началото на пандемията досега. Данните са анонимни и от компанията не показват конкретния брой потребители на дадено място, но те се приемат за представителни, предвид колко са разпространени услугите на Google, между които е и операционната система Android, ползвана от голяма част от смартфоните в страната (над 85% към края на миналата година).

COVID-19 Community Mobility Reports представляват ежедневни записи на различни нива на административно деление, които показват колко са се променили процентно броят посещения или продължението на посещенията в шест категории места. Категориите са работното място, вкъщи, магазини за хранителни стоки и аптеки, обществен транспорт, места за търговия и свободно време и паркове и природа. Промяната се смята спрямо базова референтна стойност, калкулирана от месеците преди началото на пандемията, като трябва да се има предвид, че базата е сравнително ниска, тъй като се отнася за зимен период, когато хората на са твърде активни. Разликата е по-голяма за работните дни, защото през уикендите така или иначе хората прекарват повече време вкъщи. На това отношение се дължи и периодичността, която виждаме в кривите, които винаги трябва да се интерпретират спрямо референтния период.

Това всъщност е ясно видимо и пред останалите данни на Google Mobility, които показват процентната промяна на времето прекарано в различни дейности като пазаруване в търговски центрове и молове, ежедневно пазаруване в хранителни магазини и аптеки, а също и времето, прекарано на работа, в транспорта и в парковете.

Посещенията в офисите и други работни места като цяло започват да намаляват още в началото на месеца, падайки под базата от 15 февруари. През последната седмица на октомври обаче те се свиват драстично, падайки от -8% на -29%. Тенденцията е още по-ясно изразена в столицата, където в края на октомври посещенията на работното място спада с цели 38%.

В София като цяло ходенето на работа остава малко под базата почти през цялото време от пролетта насам, като изключения са месеците май и юни. Това е обяснимо, тъй като в столицата има концентрация на големи офиси за услуги, а не производство, при което хоум офисът е невъзможен. Немалко големи работодатели, особено в IT сектора пък, преминаха в режим хоум офис за неопределено време.

Като цяло обаче прави впечатление, че в София хората са по-предпазливи и ограничават дейностите си по-рано и по-видимо спрямо средните стойности на страната. Това важи за всички дейности, като особено видими са разликите в пазаруването – независимо дали става дума за посещенията в търговски центрове или супермаркети, като в столицата, времето прекарано в тези обекти, както и в други обекти за свободното време (заведения, кина, театри и др.) е значително по-малко от средното в страната, особено през летните месеци.

Част от обяснението вероятно е и в повечето възможности за пазаруване онлайн в столицата.


Източник: www.dunavmost.com

Powered by Facebook Comments