Обичаш семки? Страхотно, оказват се много полезни.

Сигурно редовно плашите детето колко са опасни семките, как ще го заболи коремчето и ще си докара минимум апендицит… Всъщност те наистина могат да са опасни за малките деца, ако семките попаднат в бронхите, затова не се дават цели на децата до 3-4 годишна възраст. А иначе семките, тиквени и слънчогледови са полезни за здравето и не трябва да се лишаваме от тях. Освен за занимавка, те са и отлична добавка към салати, крем супи, риби, мюсли. Ако са сурови, още по-добре.

Тиквените семки се използват от векове от народната медицина като лекарство. Всяка баба ще ви каже, че с тях се чистят глисти, а всеки мъж знае, че за здрава простата, са идеален лек. Съдържащите се в тях каротеноиди потискат възпалителните процеси в простата и възпрепятстват нейното уголемяване. Редовната консумация на сурово тиквено семе поне 3 пъти седмично е добра профилактика на мъжкото здраве.

Тиквените семки съдържат важните за здравето незаменими аминокиселини, витамини Е, С и В, магнезий, калциеви, калиеви и фосфорни соли, желязо, манган, цинк, мед идр. Съдържанието на магнезий е внушително, в 100 грама се съдържа почти половината от дневната доза. С този си състав тиквените семки влияят благотворно на кръвоносната, нервната, костно-мускална система, както и на зрението.

Семките на слънчогледа имат отличен баланс между моно- и поли-ненаситени мастни киселини, които намаляват „лошия” холестерол и плаките по стените на кръвоносните съдове. Най-известната и здравословна от тези киселини е линоленовата киселина – мощен антиоксидант, с доказана ефективност в превенцията на инфекциозни заболявания и някои изразени противоракови свойства.

Витамин Е е един от най-бързо действащите антиоксиданти, познати на човека. Незаменим фактор за локалния имунитет, премахва свободни радикали от организма и така пази здравето и младостта.

Фолиатите са от огромно значение за поддържането на здрави червени кръвни клетки, за костна здравина и добра мозъчна дейност. Една шепа от слънчогледовите семки внася в организма над 17% от необходимите за деня фолиати.

Слънчогледовите семки са добър източник и на селен, същата порция семки снабдява тялото с 26% от необходимата дневна доза. Освен противоракови свойства, той има и качества, забавящи стареенето и понижаващи риска от диабет, действа като балсам на щитовидната жлеза.

Да не забравяме и фибрите в семките, те нормализират дейността на храносмилателната система, „улавят“ холестерола и го изхвърлят от тялото, възстановяват чревната микрофлора.

Семките имат огромни ползи за здравето, но само ако се приемат правилно. За да се щади зъбния емайл, предпочитаме да ги купим обелени, но това крие рискове, ако не са пресни. Семките са богати на полезни мазнини, но те бързо гранясват на въздуха и стават опасни. Ако купените белени семки са жълтеникави, с тежка миризма и нагарчат, по-добре ги изхвърлете. Купувайте пресни семки и ги съхранявайте в хладилник, а след изпичане ги дръжте в плътно затворен съд на тъмно и хладно място.

Източник: Edna


Източник: 7kefa.com

Powered by Facebook Comments