Предменструален синдром – как да се справим без …

70% от жените се оплакват от болки и други симптоми в периода, който предхожда месечния цикъл. В половината от тези случаи става дума за изявен предменструален синдром.

Предменструален синдром - как да се справим без лекарства?
 

 

Защо се появява предменструалният синдром?

Механизмът на предменструалния синдром все още остава неясен. Знае се, че някои фактори го „отключват”. На първо място –хормоналният дисбаланс, по-точно излишъкът от естрогени и спадът на прогестерона. Недостатъчното производство на серотонин – невротрансмитер, който играе роля за стабилизиране на нервната система, води до смущения в настроението. Не е изключено и генетичното предразположение. Еднообразното хранене, лошата хигиена на живот и стресът създават допълнителни условия за появата на неприятните предменструални симптоми.

 

Как да предотвратите хормонален дисбаланс?>>>

 

Какви са симптомите?

  • Задържане на вода в тъканите на организма, повишаване на теглото
  • Болезнени гърди
  • Главоболие
  • Храносмилателни проблеми
  • Честа смяна на настроението
  • Раздразнителност
  • Умора
  • Безсъние

 

Овладейте положението!

Във ваши ръце е да се справите със стреса, който постоянно вреди на здравето, а при жените се усеща и под формата на предменструален синдром. Ограничете ситуациите, при които се стига до голямо напрежение. Разпределете правилно служебните си задължения, предвиждайте натрупването им, така че да не се ускорява излишно работният ви ритъм. Евентуалните конфликти с партньора решавайте спокойно, със съвместни усилия. Погрижете се за съня си – вечеряйте по-рано и си лягайте в атмосфера на хармония и покой.
Във всички случаи редовната физическа активност ще донесе баланс, бодрост и радост в живота ви.

 

Имате ли проблеми със съня? Вижте решенията!>>>

Имате ли проблеми със съня? Вижте решенията!

 

Олигоелементи срещу стреса

Недостигът на основни хранителни вещества може да бъде в основата на предменструалния синдром. Всяка четвърта жена не получава достатъчно магнезий с храната, а този минерал играе основна роля за стабилизиране на настроението и за отпускане на напрежението. Препоръчва се доза от 350 мг магнезий всеки ден. Приемът на калций също може да доведе до спад на стреса и на задържането на вода. Включете повече млечни продукти в менюто си.

 

Как да разберете дали приемате достатъчно магнезий?>>>

 

Баланс в чинията

Разнообразното хранене е важен ключ към разрешаването на проблема с предменструалните симптоми.

  • Ограничете консумацията на сол и готови храни, предпочитайте пресните продукти.
  • Хранете се по вегетариански две седмици преди цикъла, за да преодолеете задържането на вода и крампите в краката. Зърнените храни и бавните захари намаляват нуждата от сладко, характерна за периода преди цикъла.
  • Консумирайте рапично масло и зехтин, които са богати на омега 3 и омега 6 – есенциални мастни киселини, регулиращи настроението.
  • Бананите и магданозът съдържат калий и това ги прави полезни срещу задържането на вода.
  • Бирената мая е много богата на витамини от група В, които помагат в борбата с умората.
  • Намалете консумацията на алкохол – той създава чувството, че успокоява, но всъщност подсилва раздразнителността и скоковете в настроението. Някои негови съставки като хистамин и тирамин могат да предизвикат главоболие.
  • Прекаляването с кафето води до задържане на вода и увеличава стреса. Не пийте повече от 4 чашки на ден.

Кои са 5-те храни, които облекчават симптомите на предменструалния синдром?>>>

Кои са 5-те храни, които облекчават симптомите на предменструалния синдром?

 

Фитоестрогени

Нестабилното ниво на естрогените по време на цикъла е причина за хормоналния дисбаланс, който предизвиква предменструалния синдром. За регулирането му помагат фитоестрогените – микронутриелементи с действие, подобно на естествените естрогени. Когато нивото им в организма на жената е прекалено ниско, фитоестрогените запълват недостига, а когато е прекалено високо, блокират производството им. В голямо количество се съдържат в изофлавоните на соята. Приемът на 25 г соя осигурява допълнително количество магнезий, калций, желязо, цинк, мед, витамини В9 и В12, есенциални мастни киселини и антиоксиданта сапонин, който действа като природно противовъзпалително средство.

 

Билки за превенция

Някои растения имат активни вещества, които успокояват симптомите на предменструалния синдром. Плодовете на витекса въздействат върху настроението и намаляват напрежението в гърдите. Приемат се под формата на капсули от 14-ия до 28-ия ден от цикъла. Листата на гинко билоба са богати на антиоксиданти и имат благоприятен ефект върху кръвообращението. Жълтият кантарион действа като естествен антидепресант и подобрява качеството на съня. Използва се под формата на отвара. За да има ефект, фитотерапията се прилага в продължение на 3-4 месеца.

Масло от вечерна  иглика

Ароматното масло на билката вечерна  иглика  съдържа гама линоленова киселина – есенциална мастна киселина, която участва в производството на простагландини. Тези активни вещества регулират свиването и отпускането на гладката мускулатура. Гама линоленовата киселина не се секретира в организма и трудно се набавя с храната. Допълнителният й прием чрез маслото от вечерна  иглика  е много полезно за жените, които страдат от предменструален синдром, защото успешно намалява симптомите му. Приема се под формата на капсули – по една три пъти на ден по време на хранене. Ефектът проличава след три месеца.
 


Източник: www.rozali.com

Powered by Facebook Comments