„Ръждясали” стави? Как да го предотвратите?

В човешкото тяло има 230 стави, които правят възможно движението. Как да ги поддържате в оптимална форма, за да не страдате от болки в коленете, глезените, китките?

„Ръждясали” стави? Как да го предотвратите?
 

 

Мястото, където две кости осъществяват контакт помежду си, се нарича става. Нейната задача е да осигури движението на костите една спрямо друга. Повърхността на костите, свързани в става, е покрита с гладка и твърда, но еластична тъкан – това е ставният хрущял.  Сухожилията пък изпълняват функцията да свържат костта с околните мускули.

 

Защо се появява болката?

Ставите са крехки. При удар или прекалено рязко движение те стават болезнени. Хронични болки изпитват често спортистите, строителните работници, както и хората, които имат статична работа пред компютър или на поточна заводска линия. Освен болките, породени от механични причини, има и такива, които се дължат на възпалителни процеси и инфекции.

Ставите реагират и на времето, но не точно на климатичните условия, а на атмосферното налягане. При дъжд и ниски температура то е по-ниско и ставите се „обаждат”. При такива условия трябва да се осигури топлина на тялото чрез подходящи дрехи.

 

Боли ви при всяка стъпка – 11 начина да излекувате коленете си

 

Оптимално телесно тегло

Свръхкилограмите могат да бъдат причина за болки в ставите и особено в ханша, коленете, глезените и ходилата. Налага се преразглеждане на хранителния режим, по-малки количества разнообразна храна и възстановено движение.

 

Правилно положение на тялото

Дръжте тялото си изправено, включително и когато вдигате тежести, поставени на земята. Натоварването трябва да бъде понесено от мускулите на бедрата, а не от гърба.

  • Сутрин при ставане от леглото, извийте гърба си напред, за да раздвижите прешлените на гръбначния стълб.
  • Ако работите в статично положение, правете почивки за смяна на позицията, така че мускулите да не застиват за дълго време.

 

Подходящ спорт

Не е вярно, че спортът е неподходящ при мускулно-ставни болки. Напротив! Движението позволява да се избегне схващането на тялото, а хормоните, които се произвеждат по време на спорта, подобряват самочувствието и намаляват усещането за болка. Въпросът е кой е подходящият спорт. За ски и тенис не може да се говори, защото те са травмиращи за ставите. За сметка на това плуването, ходенето пеша с умерена скорост и гимнастиката подпомагат раздвижването на костите и „събуждането” на мускулите по един деликатен начин. Подготвяйте тялото 15 минути преди спортната дейности и го отпускайте в продължение на 10 минути след това. Пиенето на течности подпомага гъвкавостта на ставите. Намерете си подходящи обувки, които да омекотяват движенията, за да не се натоварват костите.

 

 

Масажи

Под въздействие на топлината, която се поражда при масажа, мускулите се отпускат и болката намалява. С изключение на бременните жени и децата всички могат да използват за масажиране коктейли от подходящи ароматни масла – от камфорово дърво, евкалипт, кипарис.

 

Кинезитерапия

Ако болката стане хронична и е придружена от подуване около ставите, по-добре е да поверите тялото си на специалисти, каквито са кинезитерапевтите. Само за няколко сеанса те могат да подобрят състоянието ви, като въздействат на тъканите в дълбочина чрез специфични мануални техники.

 

Как да облекчим болките в ставите и сухожилията

 

Лесни упражнения

 

В офиса

В седнало или право положение на тялото вдигнете нагоре дясната ръка, сгънете я в лакътя и спуснете дланта на тила. С лявата ръка хванете десния лакът и го придърпайте, така че дланта ви да се спусне надолу по гръбнака. Повторете упражнението, като смените ръцете. Правете движенията съвсем бавно.

 

След спорт

Застанете прави срещу стената, опрете дясното ходило в стената и сгънете крака в коляното, така че бедрото да прилепне към гърдите. Останете така няколко минути и после направете същото с левия крак. Издишайте шумно след упражнението.

 

Вечер в леглото

Легнете по гръб и сгънете краката в коленете, придърпайте ги с ръце към гърдите. След това наклонете двете колена заедно наляво, ханшът също се обръща в тази посока, а главата обърнете леко надясно. Останете така няколко секунди и повторете упражнението в противоположната посока.

 

Най-после без болки в гърба и кръста! Как да ги преодолеем с лесни средства?

 

Билките помагат

Дяволски нокът е растение, богато на калций и силиций, което влияе отлично на хрущялите и подобрява състоянието на ставите при механични или възпалителни проблеми. Подобен ефект върху костите имат бамбукът, касисът, брезата, тополата.

 

Какво да съдържа чинията?

Протеините /месото и месните продукти/ са необходими за доброто състояние на мускулите. Храните, съдържащи омега-3 /мазните риби/, облекчават сковаността на тялото, дължаща се на артрит. Зехтинът има противовъзпалителни свойства. Много полезни за ставите са и ядките.


Източник: www.rozali.com

Powered by Facebook Comments