Филмите на 2020 може никога да не стигнат до кината киноманите

Докато пандемията от коронавирус продължава, Холивуд се сблъсква с безпрецедентната възможност филмовият календар на 2020 г. да спре напълно.

Тъй като пандемията от коронавирус продължава в световен мащаб, има вероятност цялата филмова програма за 2020 г. да бъде отменена, което би оказало голямо влияние върху Холивуд. Няма да е преувеличено да се каже, че развлекателната индустрия и като цяло светът изобщо, не са се сблъсквали с нещо подобно на коронавируса през 2019/20. Само за пет месеца Земята достигна статут на аварийна ситуация в световен мащаб.

В резултат на това филмовият свят нямаше друг избор, освен да стигне до пълен застой. Големите филмови компании са затворени за неопределено време, кината са затворени (нарастват слуховете, че техните вериги са изложени на риск от фалит) и почти всички филмови премиери или бяха отложени, изтеглени изцяло от графика, или обмислят онлайн рилийзи. Разтърсващото въздействие, което това ще има върху света на развлеченията, както в краткосрочен, така и в дългосрочен план, не може да бъде занижено. Може да минат години, преди да се оценят пълните ефекти от последните няколко месеца, пише БГНЕС.

Все още не е ясно кога нещата ще се върнат към нормалното или най-малкото – версия на нормалното. Докато американският президент Доналд Тръмп казва, че иска страната да бъде отворена за бизнес възможно най-скоро, други държави (следвайки съветите на Световната здравна организация) остават по-предпазливи. Филмовата индустрия се готви за възобновяване на сезон 2020 в края на лятото и началото на есента, но нищо не е сигурно. Холивуд може да се изправи пред шокиращата и твърде реална възможност кината да решат да не отварят изобщо през 2020 г. или поне да бъдат затворени през по-голямата част от годината. Дори ако северноамериканските кина отворят вратите още веднъж, проблемите около ключовите международни пазари остават. Дори и най-оптимистичните прогнози за филмовата 2020 година предричат загуба на милиарди долари, хиляди работни места и неотменна промяна на цялата развлекателна екосистема.

Бокс офисът на 2020 г. ще бъде най-ниският в историята и индустрията, работниците ще изгубят доходите

В началото на март 2020 г. беше прогнозирано, че глобалния бокс офис може да загуби 5 милиарда долара в резултат на пандемията от коронавирус. В момента тази цифра изглежда дори малка. Само въздействието върху решаващите китайски постъпления беше изчислено като загуба от близо 2 милиарда долара само за два месеца. Първата седмица, след като вирусът беше официално обявен за пандемия, продажбите на билети за кино в Северна Америка достигнаха най-ниските си нива за над две десетилетия, като само един филм през този уикенд – „Pixar’s Onward“ – направи над 10 милиона долара. Цифрите бяха дори по-ниски, отколкото след 11 септември, което обикновено се счита за ключов пример за това как големите събития могат да повлияят на киноманите да останат настрана. Втората седмица, тъй като голяма част от киносалоните затвориха, бокс офиса на САЩ регистрира нулеви приходи за първи път в историята.

2019 г. беше изключителна година на рекорди за Холивуд, до голяма степен благодарение на истинската победна стратегия на „Дисни“ със седем филма, донесли бруто над 1 милиард долара, включително хита, довел до смяна на играта „Отмъстители: Краят“. Дори в нормална година 2020 г. неизбежно би изглеждала по-малка в сравнение с тези числа, но сега изглежда неизбежно да отчете най-ниските приходи от кино в историята. Това не е въпрос на избор или интерес на публиката: зрителите просто не могат да напуснат домовете си, за да гледат филм, дори ако кината не бяха в режим на спиране. Ако настоящата ситуация продължи, тогава може да възникне особената ситуация, при която филмът с най-голяма печалба през 2020 г. ще бъде „Лоши момчета 3“, който успя да спечели 419 милиона долара, макар и само защото предвижданите заглавия, които се очакваше да увеличат приходите в касите, или няма да излязат тази година, или никога няма да завършат снимките навреме. Приходите, от които отчаяно се нуждаят тези филми, просто няма да ги има и това ще затрудни способността дори да се реализират бъдещи продукции.

Това ще окаже огромно въздействие върху останалата част от индустрията. В момента хиляди хора са без работа заради тази пандемия. Всяко ниво на бизнеса е засегнато, но именно тези работници, филмови асистенти, служители, които са под високоплатената линия, са най-силно засегнати от това. Тези проблеми ще изострят още повече проблемите с неравенството в отрасъла – проблем, който го мъчи отдавна. Хората, които бяха зависими от предишните месеци на доходи, вече не могат да разчитат на такива.

Дали предвидените за 2020 г. премиери ще се отложат за 2021 г. или ще бъдат пуснати по стрийминг платформите?

Студиите се борят с перспективата техните скъпоструващи продукции може би никога да не стигнат до кината тази година. „Дисни“ представи обновената си версия през 2020 г., която стартира напълно през юли – нещо, което изглежда изключително оптимистично предвид настоящата ситуация в Америка и по света.

Няма точни данни, които да доказват колко финансово изгоден е стриймингът като модел за пускане на нови продукции в сравнение с традиционната киносистема. Въпреки че киносалоните остават затворени и се губят милиарди долари, студията се вкопчва в надеждата за кино премиери, защото това все още е най-големият и надежден начин да привлече милиарди долари. Нетфликс, Амазон, Прайм, Дисни и др. не са се доказали все още на този фронт и вероятно никога няма да го направят, тъй като всички тези компании остават силно подозрителни по отношение на разкриването на точни данни за броя на зрителите и абонатните си акаунти. Ето защо е малко вероятно мащабът на „Черната вдовица“ да бъде достигнат със стрийм-ексклузивни заглавия. Това са филми, предназначени за международни пазари и големите пари, които носят, дори и с риска от отлагане на премиерите, все още се считат за по-сигурна стратегия от директния онлайн достъп. Дори и тогава, след като кината отново отворят обаче, публиката може все още да се колебае да се върне в препълнени обществени пространства след месеци социално дистанциране.

Стриймингът остава по-правдоподобен модел за по-малки и среднобюджетни заглавия. Например „Тролчетата“, анимационен семеен филм, който е естествено подходящ за гледане вкъщи и в крайна сметка по-евтин вариант за родителите пред скъпите билети за кино.

Не става въпрос само за избора кои филми да получат своите кино премиери: Става дума за пълното пренареждане на графика за излизане, който обикновено се съставя години предварително. Дисни премести „Черната вдовица“, но за да направи това, те трябваше да направят място, което означаваше, че други по-малко обещаващи заглавия също трябваше да бъдат отложени. Остават много малко премиерни дати за по-късно през 2020 г. и 2021 г. се запълва бързо. В крайна сметка ще трябва да се правят трудни съкращения. 2021 може в крайна сметка да бъде затрупана с филми година, но недостатъкът е, че с по-силна конкуренция публиката може да се раздели в предпочитанията си и по-скучните заглавия да се преборят за тях като резултат. Ако ходите на кино само шест или седем пъти в годината и всички неща, които сте искали да видите през 2020 г., се прехвърлят към 2021 г. заедно с големите продукции на тази година, къде отиват парите ви?

Какво означава отлагането на заглавия за наградния сезон на 2020?

След като „Паразит“ отнесе взе вкъщи наградата за най-добър филм тази година, прогнозиращите Оскарите се върнаха на работа, за да се заемат със следващите предвиждания за претендентите за награди през новата година. Филмовите фестивали се готвеха да разкрият своите участници и обичайните спекулации започнаха да се въртят около горещо обсъжданите проекти. Сега това очевидно се е променило драстично. Въпреки че филмовият фестивал в Кан технически все още не е отменен, изглежда малко вероятно най-престижното събитие в кино календара да се състои тази година предвид ситуацията с коронавируса във Франция.

Много от филмите може да са подходящи за награди на хартия, да изглеждат като идеални за стрийминг премиери, но компаниите може да се поколебаят да го направят предвид изискванията за квалификациите за „Оскар“, според които е нужно минимум едноседмично кино представяне както в Ню Йорк, така и в Лос Анджелис. Ако нещата продължат както досега, Академията за киноизкуство, която ръководи Оскарите, може да направи историческа стъпка, която от години отчаяно се опитва да избегне: промяна в правилата за допускане на филми до състезанието. Холивудската Асоциация за чуждестранна преса, групата зад Златните глобуси и Телевизионната академия, които раздава „Еми“, вече са внесли големи промени заради пандемията. Оскарите са известни със своята „алергия“ към промяна, но самото им съществуване може да зависи от това, ако настоящата криза продължи.

Ако се придържат непоколебимо към старите си правила, тогава Оскарите през 2021 г. могат да бъдат много любопитен арсенал от победители и номинирани. От една страна, би било увлекателно и наистина радикално, ако се случи Академията да номинира филми като “Невидимият“. В крайна сметка обаче опциите биха допуснали до номинации някои сериозно нискобюджетни продукции (като „Доктор Дулитъл“ за „визуални ефекти“?).

Системата, създадена да се възползва от тази каша е стрийминг пазара. Нетфликс слабо се разминава с Академията в заглавията си – от „Рома“ през „Брачна история“ до „Ирландецът“. Тази година те имат някои дългоочаквани заглавия с надежди за награди, като „Mank“ на Дейвид Финчър и „Da Five Bloods“ на Спайк Лий. Ако в промените за Оскарите влязат отпадане на изискването за кино представяне, Нетфликс вече има модел за повишаване и привличане на вниманието на избиращите по начин, по който традиционната студийна система не е може. Не е сигурно какво готви бъдещето за Холивуд след пандемията от коронавирус, но със сигурност може да се каже, че нещата никога няма да се върнат към това, което бяха преди. 


Източник: www.dunavmost.com

Powered by Facebook Comments