Функционално хранене

Здравословното хранене е от съществено значение за правилното функциониране на всички процеси в организма ни. Недостигът или излишъкът на важните хранителни вещества, минерали, витамини или микроелементи може да довевде до сериозни последствия за здравето ни.

Какво обаче значи правилно хранене и как точно трябва да се храним, за да сме здрави?

Функционално хранене

Здравословната диета ни помага да се поддържаме във форма, тъй като именно разнообразното хранене е най-доброто лекарство. Бащата на медицината Хипократ е казал: Нека храната ви бъде лекарство и лекарството — храна!

Повишаването на потреблението и икономическото развитие предизвика значителна промяна в нашите вкусове, където ние реално консумираме все повече месо, оставяйки на втори план зеленчуците. Растителните продукти са заместени от животинските, като в резултат на това тялото ни не получава всички необходими и основни хранителни вещества (месото осигурява мазнини и протеини, но хранителните вещества са много по-малко от тези в зеленчуците).

Това е една от причините за увеличаването на болестите днес, като голяма част от тях дори се превръщат в бича на днешното общество. Именно затова днес все повече лекари и диетолози са започнали да изследват концепцията за хранителна терапия или така нареченото функционално хранене.

Половината от храните в Япония са функционални

Много от така наречените функционални хранителни продукти нормализират кръвното налягане, насърчават елиминирането на токсините от тялото, помагат на тези процеси да протичат по-ефективно и подмладяват нашето тяло.

Така например днес повече от половината от хранителните продукти на Япония са функционални храни. За разлика от нашата традиционна кухнята, тяхната е изключително богата на разнообразни морски дарове, зеленчуци и плодове. Фактът, че средната продължителност на живота е повече от 84 години, може да се счита за убедителен, докато в България например средната продължителност на живота е около 70-75 години.

Важен аргумент е и фактът, че през последните години средната продължителност на живота на японците се е увеличила с повече от 20 години. Именно навлизането на функционалното хранене в културата им помага за решаването на редица проблеми: наднормено тегло, понижен имунитета, проблеми със сърцето, заболявания на храносмилателната система и дори злокачествени тумори.

Храната може да се счита за функционална, ако е доказано, че има положителен ефект за намаляването на риска от различни заболявания или води до подобряване и поддържане на здравето. Такава храна трябва да бъдат редовна част от нашата диета.

Функционалното хранене включва:

1. Натурални здравословни храни: богатите на ликопен домати, соя с фитостероли и други хранителни вещества, сок от червена боровинка, овесени продукти, цитрусови плодове, черен и зелен чай, царевично масло, грозде, ленени семена;

2. Храни, които са обогатени с биологично активни вещества: млечни продукти с пробиотични бактерии, говеждо месо с противоракова линолова киселина, яйца, обогатени с омега-3 (оказват положително въздействие върху сърдечно-съдовата система), изотонични напитки, съдържащи минерали и витамини, пълнозърнест хляб, мюсли и витаминни напитки.

Функционални храни

Днес все повече се заляга на важността на здравословния и полезен рациона, а именно функционално хранене. Въз основа на нарастващата статистика на болестите в световен мащаб хората започват да се замислят все повече за важността на разнообразното дневно меню и воденето на здравословен живот като цяло.

Ето защо функционалната храна е интересна и за производителите, които се стараят да въвежда все повече и повече предложения от този вид в своя асортимент, за да задоволят нуждите на потребителите.


Източник: gotvach.bg

Powered by Facebook Comments