ЯЖТЕ И НЕ БОЛЕДУВАЙТЕ – КОИ ХРАНИ ЗАСИЛВАТ ИМУНИТЕТА

Имунитетът е удивителната сила на организма ни да се освобождава от последствията на неблагоприятните фактори, които са причина за всевъзможни заболявания. Той ни защитава не само от бактериите и вирусите, но от измененията на клетъчно ниво, водещи до преждевременно остаряване и ракови заболявания.

Лекарите различават два вида имунитет. Клетъчният имунитет се състои от Т-клетки (принадлежат към групата на белите кръвни клетки). Именно той ни пази от вирусите и микробите, радиацията, стреса и алергичните реакции. Хуморалният имунитет включва кръвта, лимфата и системата на комплемента (допълва антителата, известна е като вродена имунна система). Тази част пречиства организма от шлаките, подхранва го с полезни вещества, снабдява го със „здрава”, чиста кръв. Тя отговаря и за образуването на антитела, към които се отнасят т.нар. В-клетки, образуващи се в костния мозък и стволовите клетки. Антителата са имуноглобулинови протеини. До този момент са открити следните имуноглобулини: IgM, IgG, IgA, IgD и IgE. От тях най-многобройни, най-универсални и добре изучени са класовете имуноглобулини А и G – те неутрализират 99% от инфекциозните възбудители и токсините, които попадат в организма ни.

От една страна, получаваме специфичен имунитет по наследствен път – чрез гените на родителите ни. От друга, сами си изработваме неспецифичен имунитет, тъй като вирусите постоянно мутират и тялото ни е принудено да се приспособява, за да се защити от новите вредители. И така, за да си създадем надежден имунитет, е нужно да доставим на организма си подходящ „строителен материал” под формата на храна. Според лекарите това е особено необходимо днес, когато колкото и да се стараем да живеем здравословно, трудно избягваме капаните на полуфабрикатите, генномодифицираните продукти, консервантите, оцветителите и всякакъв тип „Е”-та.

Признаци за отслабнала имунна система

Сред най-честите сигнали, че имунитетът не действа добре, са хроничната умора, сънливостта или обратно – безсънието, главоболието, болките в мускулите и ставите. Следващият етап са безкрайните болести – след като оздравеете, веднага „лепвате” нещо друго. Херпесът на устните означава, че нещо не е наред и е нужно да вземете спешни мерки. Последният стадий е цял набор от хронични болести и усложнения.

Има ред медицински проучвания, които сочат, че рязко понижение на имунитета възниква най-често при стрес и големи натоварвания. Затова в рисковата група попадат хората със стресови професии – космонавти, пилоти, бизнесмени, професионални спортисти и т.н. Лекарите отбелязват, че имунитета се нарушава и при хирургични операции. Бебетата също са в рисковата група, затова между 6 и 12 месеца е особено важно кърменето и профилактиката на дисбактериоза. Под заплаха са и хората, които редовно не си доспиват и не се движат.

Причини за понижен имунитет

Замърсена околна среда: вода, въздух, радиация.

Хранене: некачествена, изкуствена, замърсена, маринована храна, съдържаща консерванти, стабилизатори, оцветители и т.н. Продуктите с високо съдържание на захар, както и киселите и газирани напитки отслабват имунитета. При жените сериозен удар по имунната система нанасят гладуването и вечните диети. Вредни са както наднорменото, така и недостатъчното тегло – така че не е добре нито да се гладува, нито да се преяжда.

Дефицит на витамини и микроелементи. Недостигът на витамин А отслабва имунната реакция на организма срещу проникването на чужди протеини. Витамините от групата В спомагат за стимулиране на имунната активност и периоди на физически стрес. Дефицитът на витамин С намалява скоростта на изработване на антитела за борба с инфекциите.

Антибиотици. Последните изследвания на немски лекари показват, че всеки антибиотик, дори и да се използва по предназначение, понижава имунитета с 50–75%. Освен че в никакъв случай не бива да се самолекувате, важно е да внимавате и за произхода на месото, което консумирате. Някои производители дават на пилетата антибиотици, за да стимулират растежа им и да ги предпазват от заболявания.

Най-добрите приятели на имунитета

Най-важни за имунната система за витамините A, B5, C, D, F, PP. На практика всяка растителна храна, особено оцветената в жълто и червено (морков, червена чушка, диня, домат, тиква) съдържа бета-каротен, който в организма се преобразува във витамин А. Тези вещества отговарят за силата на имунната реакция и са способни в определена степен да ни защитят от ракови заболявания. Витамин С гарантира изработката на пълноценни имунни клетки, а дефицитът му намалява скоростта на изработка на антитела. Ще го откриете в най-големи количества в боровинките, шипката, цитрусите, магданозът, киселото зеле.

Витамини от групата В стимулират функциите на имунната система при стрес, след операция или травма. Съдържат се в целите семена, пшеничното брашно, ядките, елдата, бобът, покълналите семена, гъбите, сиренето. Витамин Е е антиоксидант, който защитава клетките от стареене. Основен източник е нерафинираното растително масло. От минералите най-важни за имунитета са селен, цинк, магнезий, калций, желязо, йод, манган. Лидери по съдържанието на минерални вещества са ядките, бобовите растения, семената, пълнозърнестите храни, какаото и черният шоколад.

Какво да хапвате, за да не боледувате

Пълноценни протеини: месо, риба, бобови растения. Месо е добре да се консумира два пъти седмично, за рибата няма ограничения, а боб, грах и леща – 1–2 пъти седмично.

Плодове и зеленчуци. Ако искате да поддържате имунната си система в отлична форма, всеки ден консумирайте поне по три от отличниците сред имуностимулаторите: моркови, цвекло, зеле, фасул, ряпа, червени чушки, нар, стафиди, сушени сини сливи, арония, кайсии, ябълки, червено грозде, боровинки, орехи, хрян, чесън, лук, червено вино, цвекло, домати.

Морски дарове. Ненаситените мастни киселини, които се съдържат в рибата и морските дарове, силно повишават защитните сили на организма. Но имайте предвид, че продължителната топлинна обработка разрушава полезните вещества в тях. Лекарите препоръчват най-вече калмарите и водораслите.

Продукти, съдържащи калий. Най-много от този минерал има в картофите, печени с кората, сушените кайсии, ядките, елдата, едро смления овес.

Продукти, богати на цинк. Това е един от най-мощните стимулатори на имунната система и дори малък от него потиска нейните функции. Минералът спомага за разпространението на белите кръвни телца и другите антитела, което ги прави по-добре подготвени за противодействие срещу инфекции. Освен това цинкът предотвратява развитието на бактерии и вируси в организма, като стимулира имунна реакция на мястото на инфекцията. Богати на цинк са раците, стридите, говеждото и пуешкото месо, бобът. Но бъдете внимателни и не прекалявайте, тъй като твърде високото съдържание на цинк може да бъде токсично.

Powered by Facebook Comments