7 хормона, които тялото ви отделя при стрес

Стресът е нещо, с което се сблъсква всеки човек. Повечето пъти стресът е провокиран от външно събитие и именно тоталната липса на контрол над ситуацията прави човек стресиран. Вижте кои 7 хормона отделя тялото по време на стрес.

Определена стресова ситуация може да причини истински хаос в тялото на човек. До голяма степен това се дължи на хормоните, чиито нива драстично се променят. Всъщност едва ли има някой, който да не свързва хормона кортизол със стреса. И докато кортизолът играе основна роля в стресови ситуации, други хормони също оказват влияние върху тялото и неговата функционалност при стрес. Разберете кои 7 хормона отделя тялото ви, когато е стресирано, както и какви са техните признаци.

Кортизол

Както вече стана ясно, един от най-известните хормони на стреса е кортизолът. Той се отделя от надбъбречните жлези и се разпространява чрез кръвния поток. В началото, когато хората живеели в пещери, кортизолът бил техен съюзник, даващ им сили в определени наистина рискови ситуации (човекът бяга от  разярено диво животно).

Проблемът е, че днес все повече моменти от ежедневието предизвикват промяна в нивата на кортизола – от напрежение в работата, проблеми с децата, задръстванията. Когато малките стресови фактори се случват твърде често, тялото започва да отделя голямо количество кортизол, което пък оказва негативен ефект върху здравето в дългосрочен план. Когато в тялото се произвежда голямо количество кортизол, това отслабва имунната система и намалява защитните сили срещу възпаления.

Адреналин

Когато сте подложени на стрес, вашите надбъбречни жлези отделят епинефрин, известен още като адреналин. Всички сме чували за прилива на адреналин при определени рискови дейности. Адреналинът в по-големи количества повишава сърдечната честота и кръвното налягане, както и може да доведе до изпотяване на ръцете.

Норадреналин

Норепинефринът, наричан още норадреналин, е друг хормон, освобождаващ се от надбъбречните жлези и мозъка при стрес. Хроничният стрес може да доведе до отделянето на продължителни по-високи нива на норепинефрин. Норадреналинът от своя страна засилва тревожността, води до проблеми със съня, нередовен пулс и по-високо кръвно налягане.

Инсулин

Инсулинът е хормон, който се произвежда от панкреаса. Между инсулина и кортизола съществува взаимовръзка – при повишаване нивата на кортизола заради стрес, се увеличава и отделянето на инсулин в тялото. Резултатът е  проблем с регулирането нивата на кръвната захар. С това може да се обясни и желанието на човек да консумира повече захар и въглехидрати, когато е под стрес.

Пролактин

Друг хормон, чиито нива се увеличават при стрес, е пролактинът. Обикновено пролактинът се свързва единствено с производството на кърма, но истината е, че пролактин има както в женското тяло, така и в мъжкото. Високите нива на пролактин могат да нарушат баланса на естрогена и прогестерона, както и да повлияят негативно на емоциите на човека.

Естроген

Когато една жена е хронично стресирана, нивата на естроген в тялото ѝ се понижават. Това може да окаже негативно влияние не само върху месечния ѝ цикъл, но и върху нейното психическо здраве. Учени са установили, че при жените съществува между 1.5 и 3 пъти по-голяма вероятност да попаднат в депресивен период през живота си. Възможно е това да се дължи на връзката между естрогена, серотонина и настроението.

Тестостерон

При хроничен стрес нивата на тестостерон също се понижават. Това от своя страна води до умора, загуба на мускулна маса и ниско либидо – както при мъжете, така и при дамите.

Как да разпознаете променените хормонални нива?

Хормоналните нива могат да бъдат проследени с кръвни изследвания. Въпреки това някои признаци са ясен знак, че в тялото ви се случва хормонална промяна заради стрес.

  • Имате необичайна менструация. Всяко отклонение от обичайния ви месечен цикъл може да се дължи на хормонален дисбаланс – по-дълго, по-кратко, по-обилно, по-болезнено кървене.
  • Чувствате се уморени и тревожни. Комбинацията от умора през деня и проблеми със съня заедно с постоянно чувство на тревожност и раздразнителност е друг признак на хормонален дисбаланс заради стрес.
  • Имате нужда от повече сол и захар. Хормоните на стреса повишават нивата на хормона на глада – грелин. Натрият действа като електролит и помага за регулиране на кръвното налягане, ето защо желанието ви за солена храна е вид защитна реакция на организма. Желанията за захар пък са продиктувани от инсулиновата резистентност, възникнала заради стреса.
  • Трупате мазнини около талията. Стресовите събития, дори стресовите мисли  могат да доведат до наддаване на тегло и инсулинова резистентност. Инсулинът действа върху мозъка и увеличава апетита за захар.

Как да върнете хормоните си в нормални нива?

Преди всичко регулирането на хормоналните нива може да се случи едва тогава, когато успеете да намалите стреса, на който подлагате тялото си. Това не е мисия невъзможна, стига да имате желание да промените много аспекти от своя живот. Обърнете внимание на какво се храните – здравословната диета е от особено значение. Също така си намерете любим начин да отпускате напрежението – с разходка, слушане на музика, четене на книга, медитация. Използването на етерично масло от лавандула също влияе добре при хроничен стрес. Опитайте се да се настроите да мислите по-положително, независимо от обстоятелствата – това е още един инструмент, с който да се борите срещу стреса.

Източник: www.rozali.com

Powered by Facebook Comments