Нашите читатели с повечко годинки зад гърба си си спомнят, че след промените образа на дядо Мраз беше заклеймен като представител на предишна епоха и беше постепенно заменен с този на дядо Коледа. Но какъв е произходът на този герой и защо не трябва да го изхвърляме толкова лесно от нашата памет. Разберете повече по темата за произхода на дядо Мраз.
Историята на дядо Мраз
За негов първообраз се смята славянски демон на зимата, който отговарял за падането на големи снегове. Славяните му се молели да имат достатъчно богати, но не тежка зима, за да могат да имат хубава реколта за следващата година. Чрез навлизането на християнстовото по нашите земи, този образ бива заместен от този на Свети Николай, който изпълняма подобен тип функция. Въпреки това този образ изчезва за доста дълги години от историята. Бива възкресен в рамките на Руската империя.
Как изглеждал образът на дядо Мраз
Тогава започват да се появяват поредица от произведения посветени на дядо Мраз и неговата внучка Снежанка(Снегурочка). Интересното е, че първоначално той е бил изобразяван със сини дрехи. Неговата шейна е също е теглена от елена, но за разлика от комерсиалния дядо Коледа, те запазват своята анонимност. Постепенно този образ става много популярен в другите славянски страни в Източна Европа и той се връща в съзнанието на българите
Дядо Мраз и българите
Той започва да придобива популярност в българското съзнание след Освобождението. Не случайно е произведението на Елин Пелин, посветено на добрия старец от 1908 година. Различните запазени снимки в мрежата на магазин дядо Мраз от 30-те години на миналия век показват, че този образ е останал в съзнанието на поколения българи. Той е идвал с Новата година и раздавал подаръци на децата. Има запазени текстове от тържества във Варна през 1936 година за посрещане на празника и събиране на пари за подаръци на бедни ученици.
Дядо Мраз и “лошият” Съюз
Разбира се, това е връзката, която някои хора правят за дядо Мраз. Първоначално този образ е бил обект на забрана в рамките на СССР, тъй като е представител на буржоазните традиции на Руската империя. Постепенно по време на управлението на другаря Йосиф Висарионович, неговият образ бива възстановен и се превръща в символ на посрещането на Новата година. Приема се, че тогава се прави и промяна на неговите дрехи от сини на червени. Постепенно този образ се пренася и в другите славянски страни, които попадат в обхвата на СССР. Така този образ отново връща популярността си.
Фигурата на дядо Мраз е част от културата на цивилизацията на която сме създатели ние. Отричайки се от този елемент от нашето културно наследство, ние се опитваме да го заместим с друг, външно определен. Губейки своите корени и идентичност, се превръщаме в една обща аморфна маса без род и отечество, която лесно може да бъде манипулирана и оформена спрямо съответната конюнктура. Така че, имайки подобен тип “цивилизационни котви”, ние може да оцелеем в рамките на динамично променящия се свят и да запазим своята неповторима идентичност.