Защо в Пловдив говорят “на майна”?

Това е въпрос, който поражда много спорове. Трудно някой може да даде конкретен отговор, който да обясни. Поради тази причина ще представя няколкото хипотези, които се опитват да дадат някакво рационално обяснение.

Откъде идва говоренето “на майна” в Пловдив

1.Звателен падеж

Той вече почти не се ползва в българския език, но има някои негови остатъци. Звателният падеж се ползва в пряката реч, като с него се определя предмета или лицето за което се говори. Той е много използван в рамките на Българското Възраждане, така че ще ви дам примери от там:

  • ,,Стоян мами си думаше : – Майно ле, стара майчице’’ Българска народна песен
  • ,,Ако ли, мале, майно ле, жив и здрав статна до село’’Васил Левски от неговото тефтерче

От тук се появява самата форма на думата,но думата майка се използва и с едно друго значение. Знаем, че в християнството не е прието да се използва името господне напразно, а това включва и това на Света Богородица. Самата дума майка се използва и за нея в миналото.

2.Гръцки корени

Тъй като знаем, че Пловдив дълго време е в гръцката сфера на влияние и се предполага, че майна е диалектната форма на думата майка преминала в използване и сред местното българско население, което е било под шапката на Цагриградската патриаршия. Някои приемат, че изразът идва от “Густо, майна”, което в буквален превод означавало в миналото “Вкусно, майко”.

3. Нецензурен език

Знаем, че повечето псувни и ругатни на славянските езици са насочени към майката. Обяснение, които съм чувал от пловдивчани, се свързва със съкратена версия на подобен тип изрази. Логиката е, че е сходно с обръщението в Плевенско – Д’ге. Друг под вариант го припокрива с обръщението, което се е ползвало в Софийско преди години – копеле. Тоест майна можело да означава и лице, на което не се знае кой е баща му.

4.Тепетата на Пловдив

Друго интересно обяснение, което съм срещал се свързва с думата Maiano – хълм/тепе в близост до Флоренция. Там са добивани камъните, които са използвани за построяването на много сгради в града. Поради тази причина, думата означава и каменари. Тъй като, ако познаваме историята на Пловдив, знаем, че част от тепетата на града са разрушени от каменари, за направата на павета през XIX век, можем да приеме, че има някаква връзка. Вече самото доказване на тази хипотеза е доста трудно, но определено има логика в нея.

Има и други обяснения за произхода на това обръщение, но те звучат съвсем нереалистично. Така че това са най-популярните хипотези. Надявам се, че четящите пловдивчани могат да дадат допълнителни разяснения по темата.

 

Scroll to Top