Всички ние, любителите на българската история, сме запознати с много интересни факти и събития свързани с нашата богата история. Днес решихме да разгледаме интересните казуси при които българските владетели сменят името си.
Кои български владетели променят името си и защо
хан Тервел – Тривелий
Разбира се, тук казусът тук е свързан с приетата от Тервел титла кесар във връзка с помощта му към византийския император Юстиниян Носоотрязания да си върне престола. Тази титла се дава на втория човек след императора, който трябва да бъде задължително християнин и по тази причина хан Тервел чисто формално се налага да приеме християнството под името Тривелий. Някои учени подкрепят хипотезата, че представителите на рода Дуло са били християни, но все още не може да бъде потвърдена. Въпреки това, в следващите години начело на България, хан Тервел използват оригиналното си име и не се възползват от християнското си наименование.
хан/княз Борис – Михаил
Следващият случай вече наистина е свързан с цялостно променяне на наименованието на български владетел. Случаят е свързан с приемането на християнството при управлението на хан/княз Борис. Приема името на кръстника си – император Михаил III и в следващите години управлява под новото си име – Михаил.
княз/хан Владимир – Расате
Казусът тук е точно обратен спрямо Борис. Първородният син на княз Борис – Владимир Расате приема новото си име Владимир след покръстването, което се налага в България. Но в момента, в който Борис се оттегля от престола и на него застава Владимир – нещата рязко се променят. Той решава да върне старите порядки, които включват и връщане на старото си име – Расате.
Тодор – Петър(Асеневци)
Преди да започнем разглеждането на прекръстването на най-големият от братята Асеневци на Петър, трябва задължително да се отбележи следната тенденция. След загубата на Българската държавност през 1018 година има няколко големи опита , тя да бъде възстановена. Най-известните от тях са въстанията на Петър Делян(Петър II) и Константин Бодин(Петър III). Очевидната причина да приемат името Петър е , че се опитват да се покажат като легитимни наследници и продължители на царската фамилия свързана с последния български цар царувал в Преслав – Петър I.
Сходна е и ситуацията при Асеневци. След като вдигат въстание през 1185 година, по-големият от братята е обявен за владетел и възстановител на Българската държава и приема името на последния признат български цар – цар Петър I. По този начин се опитват да покажат легитимност на своите претенции за възстановяване на България – нещо, което е доразвито и доказано по катогоричен начин от по-малкия им брат Калоян в комуникацията му с папа Инокентий III.
Приемане на името Асен
Това е нещо като запазена марка за владетелите на Втората Българска държава след царуването на Иван Асен II – безспорно най-успешният ни владетел. По тази причина голяма част от следващите царе, при вземането на престола се опитват да добавят това име и да покажат – първо връзката си с Асеневата династия, на второ място да внушат на болярите и поданиците им, че ще бъдат също толкова успешни колкото са били Асеневци и най-вече Иван Асен II. Това са много от българските владетели през втората половина на 13 и началото на 14 век.
Приемането на името Шишман
Последната династия управлявала България през 14 век е династията на Шишмановци. Последният български цар, който е седял на престола в Търново е Иван Шишман. От тук следва и логичният подход на много от въстанията през 15 и 16 век – неговият ръководител да приема името Шишман, за да покаже връзката си с последния български цар. Това е и основната причина, името на цар Иван Шишман да остане в българския фолклор и да има много песни съчинени за него, въпреки че неговото управление въобще не е сред най-успешните ни и неговите погрешни ходове водят до загубата на Българска държавност за почти 5 века.
Днес разгледахме случаите при които български владетели или хора, които имат желание да бъдат такива променят своите имена. Най-честите случаи за това са с имената Петър и Асен, тъй като се опитват да покажат връзка с предишните български владетели и да показват своята принаждлежност към българските царе.