Днес ще Ви представим историите на учениците на Кирил и Методий. Всички знаем за светите Седмочисленици – братята Константин-Кирил и Методий и техните 5 ученика – Климент, Наум, Горазд, Сава и Ангеларий. Към тях трябва да прибавим и още един техен ученик – Константин Преславски, който не е канонизиран, но остава огромна следа в българска книжовна школа.
Какво се случва с учениците на Кирил и Методий след смъртта на братята
Климент Охридски
Има 2 основни жития на Климент Охридски – Пространно житие от Теофилакт Охридски и кратко житие от Димитрий Хоматиан. По-добър източник е първото, тъй като е писано около век след смъртта на Климент. Климент се смята , че е роден в България – най -вероятно в земите на днешна Македония.Добрите му познание по гръцки навявават на тази мисъл и като добавим изпращането му от княз Борис в тези земи, където чужденец трудно може да обучи местното население по-скоро подсказва , че най-вероятно е родом от там или от близки земи до днешна Македония. Приема се , че е роден около 840 години и умира през 916 година.
След смъртта на Методий, положението на неговите ученици във Великоморавия се влошава значително. Климент е един от участниците в защитата на тезата на Солунските братя за проповядване на християнството на различни езици извън точно определените три – гръцки, латински, иврит. Осъден във Великоморавия, той и останалите ученици се възползват от подкрепата на княз Борис – в житието му е посочено , че “закопнели за България”, но това тълкувание по-скоро ни навежда на мисълта, че Борис не е искал да загуби подобен тип обучение и знаещи кадри, които могат да се справят с назрелия проблеми в България – а именно, че гръцките духовници дошли от Византия проповядват на гръцки на местното българско население и по този начин се превръщат в заплаха на българската културна идентичност.
Климент се среща с Борис и му е поставена задача в района на Кутмичевица, днешна Македония, за преподаване на евангалието и допълнителна работа с по-напредналите ученици с глаголицата. След като Симеон се възкачва на престола(893г.), Климент е избран за пръв епископ на българския език в Дембрица. Умира през 916 година и е погребан във Велики Преслав.
Наум Преславски
Наум е един от българите ученици на Солунските братя. След смъртта на Методий, успява с да се спаси в България и е основополжник на Преславската книжовна школа. След промяната на позицията на Климент, Наум го заменя през 893 година в Охрид и доразвива вече основата от Климент Охридска книжовна школа. Един от хората с най-голям принос в духовното развитие на българите през 9/10 век.
Горазд
Горазд е родом от аристократично семейство във Великоморавия. Избран е малко преди смъртта си за негов наследник във Великоморавия и заедно с Климент участва в спора в защита на проповядването на местния език във Великоморавия. След промяната на ситуацията в страната е осъден и лежи в затвора. Някои смятат , че е загинал там заедно с много други ученици на братята, а има и други хипотези, че бива освободен срещу условието да отиде в изгнание, друга популярна версия е ,че става първият епископ на Краков. Съдбата му все още не може да бъде напълно потвърдена.
Сава
Отбелязан е в житието на Свети Климент Охридски един от избраните ученици на Солунските братя. Успява да избяга в България, където му е възложена просветителска мисия от княз Борис. Умира в края на 9 или началото на 10 век. Името му е спомената в Бориловия синодик през 12 век , редом с другите ученици ,като един от просветителите на българския народ. Повече за неговата работа не е известно.
Ангеларий
Една от лицата за които има спорове дали въобще е съществувал. Това , което се приема като истина, че е един от най-способните ученици на братята и успява да избяга в България, където умира от раните си през 893 година. Някои историци оспорват неговото съществувание позовавайки се на житието на Климент Охридски, където е единственият източник, който споменава за него.
Константин Преславски
Не е част от Светите Седмочисленици, но е един от учениците на Кирил и Методий. Както останалите ученици е задържан във Великоморавия и след това продаден във Венеция. Тук се предполага, че се намесва княз Борис. Научавайки за съдбата му, той успява да го откупи от Венеция и да го прибере в България. Избран е за викарен епископ – помощник на архиепископа – в България. Автор на Учителното Евангелие, част от което е и Азбучната молитва – едно от най-известните български произведения през този период. Умира в началото на 10 век.