Кои български владетели са канонизирани за светци?

Днес ще ви представим една по-интересна и различна класация на българските владетели. Ще ви представим списък на тези от тях, които са канонизари за светци от нашата църква. Ще ви обясним каква е причината за това. Списъкът ще е на хора, които са били на българския престол, а не на престолонаследници или роднини на владетелите.

Ето кои са българските владетели обявени за светци

хан Тервел – Свети Тривелий Теоктист

Това е единственият владетел от списъка за който може да се спори дали той е християнин или не. Така или иначе, неговите заслуги за християнската вяра са толкова големи, че в случая няма особено значение. Той съдейства на ромеите да се справят със мюсюлманската инвазия на Балканският полуостров и отблъсква обсадата. Неговата проницателност далеч надхвърля времето си и той преценява, че арабите са много по-опасен противник от познатите му ромеи. Поради тази причина, той спасява Константинопол от почти сигурна гибел през зимата на 717 година. Заради тези си действия, бива канонизиран за смъртта си и често е споменаван дори от католическата църква като “Спасителят на Европа”.

княз Борис/ Свети цар Борис/Михаил Покръстител

Тук причината също е очевидна. Борис обръща България от езическата в християнската вяра. Сега, разбира се, той го е направил по чисто държавнически причини , а не заради любов към религията, но въпреки това той задава нова посока за развитие на нашата държава. Дори и след като се оттегля от престола, той успява да се справи с първородният си син Владимир Расате и да спре връщането на България по пътя на езичеството. Заради тези му действия, той е канонизиран от църквата.

цар Петър I/ Свети благоверни цар Петър I

Основната причина за неговото канонизиране е свързано с широко развитие, което дава на християнската религия в България по това време. Въпреки че в негов минус можем да отчетем началото на богомилството, което се опитва да отрече материалната страна на църковното християнство. Въпреки това, продължителният мир в който живеят българите по това време и помощта, която Петър оказва на християнството са в основата на канонизирането му като светец.

цар Иван Шишман/ Свети благоверен цар Иван Шишман

Причината е, че той се приема за защитник на християнстовот срещу идващите мюсюлмански орди на Балканите в средата на XIV век. Доколкото тази оценка е правилна е въпрос на тълкуване, но Иван Шишман се приема за последния български цар на Втората ни държава. Дори и да не е бил смелият защитник на християнството, той се превръща в такъв в запазилото се народно творчество и по тази начин самият народ го превръща в легенда за миналото величие на страната.

Scroll to Top