Навярно сте виждали някои от чудните тунели по света. Нека дадем пример с впечатляващият 24.5 км. Лердалският тунел (Lærdalstunnelen) в Норвегия. Той е най-дългия тунел в света, а наред с това има забележителна архитектура и впечатляващ, запомнящ се интериор. Не за него ще говорим…
Най-дългият автомобилен тунел в Европа – научете кой е той
България не може да се гордее с тунели, още по-малко като споменатия в началото на статията. И, въпреки това, макар и лошо поддържани, а понякога и опасни тунели имаме.
Колкото по-дълъг е, толкова по-опасен е един тунел
Така смятат експертите. Из цяла Европа е осеяно с дълги пътни тунели, чиито размери са потресаващи. Статистиките, обаче сочат, че точно в най-дългите тунели се случват и най-критичните ситуации. Историята знае много такива с пътни инциденти, свързани с природни бедствия, отнети човешки живота и пр.
Най-дългият тунел в България – какво не знаем за него
Казва се Витиня и се намира по автомагистрала Хемус. Малко ще са онези от вас, които поне един път не са минавали през него и все пак, нека ви запознаем с някои факти около му.
Размерите му достигат едва един километър и 125 метра дължина. Разбира се той е в пъти по-малък от примера по-горе. И при все това, и неговата история с жертви е оставила траен отпечатък.
Най-голямата верижна катастрофа в тунела
Не можем да си позволим да не я споменем, точно сега. В нея попаднали 51 превозни средства и не малко жертви.
Факт е, че тунелите са предпоставка за множество инциденти и ПТП катастрофи. Факт е и, че именно в тях се случват трагедии допуснати поради внимателно шофиране. Безспорен е и фактът, че колкото по-дълъг е даден тунел, толкова по-опасен може да бъде.
Строителството на тунел не е лесна работа
За целта се изискват изключителни познания и проучвания, професионални екипи, съобразяване с редица неща. От сеизмична активност, през възможност за аварийни изходи, проучвания на подземни и подпочвени води и съобразяването им с тях. Важно е в тунела да има отлична противопожарна система, както и разположено оборудване на определени метри за бърза помощ и повикване на спешни екипи при инцидент. Всичко това са фактори, които определят безопасността и спасяването на човешкия животи.
Факт е, че подобно оборудване струва скъпо и е трудно за постигане при много дългите тунели. Това обяснява въпроса, защо в България нямаме много дълги тунели.
В заключение:
Дължината на тунелите в България е водещ и ключов момент, предвид това, че дългите тунели са в пъти по-рискови.