Свети Димитър – от закрилник до убиец на Асеневци

Пропаганда е дума, която използваме много в днешно време. Тя не е задължително да бъде използвана с негативното и значение. Днес ще се опитаме да представим как в историята на България, тя бива използвана с позитивно значение. Това се случва по време на въстанието на Асеневци – ролята, която братят отреждат на свети Димитър. Научете повече по темата в следващите редове

Свети Димитър – закрилник на Асеневци

Всички знаем, че въстанието на Асен и Тодор (Петър) е от октомври 1185 година. Но през август месец на същата година се случва едно ключово събитие. Тогава пада Солун – вторият град в империята бива превзет от норманите. За защитник на града се смята Свети Димитър(Солунски). В града се е намирала чудодейна икона, за която се е смятало, че защитава града от нашественици. След превземанието му, изведнъж тя изчезва. По това време , Асеневци вече подготвят почвата за бъдещото си въстание. Те виждат слабостта на ромеите и решават да вдигнат въстание. Но с цел да убедят всички българи, че те са избрани да поведат народа към свобода, имат нужда от божията подкрепа. Тя идва в придобиването от двамата братя на свещената икона на Свети Димитър. По тази причина, на 26 октомври 1185(Точно на Димитровден), двамата братя решават да изпълнят добре премислената пропаганда, че Свети Димитър подкрепя тяхното дело. Иконата вече се намира в Търново, светецът е оттеглил своята подкрепа от ромеите и я дава на българите. Това се случва точно в новопостроена църква Свети Димитър, на Димитровден – тогава Тодор приема името Петър,обявява се  за цар на България и провъзгласява възстановяването на българското царство. Така двамата братя показват нагледно как те успяват да се възползват от обстоятелствата и да проведат една перфектно замислена пропаганда, която да събуди бунтовническия дух в българите. Разбира се,през следващите години тази хитрост не остава ненаказана от царете на манипулацията в лицето на ромеите. Ето как се случва това.

Свети Димитър – убиец на Асеневци

Това се случва през 1207 година – със смъртта на цар Калоян. През 1204 година, Византия престава да съществува след като столицата и бива превзета от латинците. Те обявяват Латинската империя и искат да завземат колкото се може повече територии на Балканите. Това сближава Калоян и останалата ромейска аристокрация, което води със себи до известната битка при Одрин през 1205 година, в която Калоян нанася пагубно поражение на аспирациите за доманация на латинците. Тогава нещата се променят, ромейската аристокрация се отмята от съюза си с Калоян и започва самостоятелни действия за възстановяване на Византия. В отговор на тези им действия, Калоян подлага на системно разрушаване всички ромейски градове в Тракия. Така се стига и до 1207 година, в която Калоян започва обсадата на втория по големина град. Тогава бива посечен от предателска ръка(най-вероятно на куманина Манастър)и така приключва живота си един от най-успешните ни царе. Неизвестността около смъртта на царя се използва от ромеите. Известният византийски хронист Георги Акрополит разказва за версията на солунчани, които твърдят че Калоян е покосен от копието на Свети Димитър заради многобройните му кръвопролития срещу ромеите. Разбира се, идеята е да се покаже как Свети Димитър отнова се превръща в символ на Солун и е оттеглил подкрепата си от българите.

Образът на Свети Димитър играе огромна роля във Втората Българска Държава. Извън гореизброените случаи, има още истории за светеца и българите. След победата при Клокотница, Иван Асен II строи църква в Пловдив на името на светеца. Подръжниците на Ивайло по време на неговия бунт разпространяват новината, че сам Свети Димитър подкрепя делото на Ивайло. Така ролята на светеца като символ на подкрепа на една или друга кауза продължава през цялата Второ Българско Царство.

Scroll to Top