HomeИнтересноБългарияКои са най-известните българи завършили Магнаурската школа?

Кои са най-известните българи завършили Магнаурската школа?

Магнаурската школа е безспорно едно от най-важните образувание в рамките на европейската средновековна цивилизация – част от най-силната империя по това време – Източната Римска империя. Събрала знанията от античността и по-късната Римска империя, това учебно заведение дава огромен набор от знания и умения. Там учат основно представители на ромейската аристокрация, но има и някои българи за които се смята, че са завършили. За някои знаем със сигурност, а за други се спекулира, но въпреки това е полезно да знаем. Ето кои българи са в този списък.

Българите завършили Магнаурската школа

1.Константин Кирил Философ и Методий

За Солунските братя знаем със сигурност, че са завършили Магнаурската школа, като дори Константин успява толкова много да впечатли преподавателите си, че става част от техния колектив. Разбира се, веднага идва спорния въпрос дали двамата братя трябва да са в този списък като висши ромейски аристократи, но техният български произход през последните години мисля, че вече е повече от сигурен. Не случайно те изпълняват и мисията по създаване на глаголицата – просто няма как да създадеш азбука за славяните, ако не си от тях и това не ти е майчин език.

2.Цар Симеон Велики

Тук е една от безспорните фигури, които знаем, че е впечатлила всички свои преподаватели в Магнаурската школа. Готвен от баща си Борис за глава на самостоятелната българска църква, Симеон получава най-доброто образование за времето си, като не забравя и българския си произход. Неговият интелектуален двубой с поредица от византийски дипломати е наистина доказателство за неговите невероятни способности. Дори ромеите го наричат “емиаргос – полугрък”, което аз не бих го възприел като комплимент, но от тяхна гледна точка е сериозна похвала за варварин. Симеон успява да надделее и в интелектуален сблъсък спрямо един от своите учители в Магнаурската школа – патриарх Фотий, като показва, че българските интереси са му приоритет спрямо всякакви сантиментални чувства.

3.Спекулиране с децата на Симеон

Тук задължително трябва да отбележа, че няма как да знаем дали децата на Симеон са завършили Магнаурската школа, но има податки за нещо подобно. Децата на Симеон са следните:

  • Михаил – първороден
  • Петър I
  • Иван(може би Иван Рилски)
  • Боян Мага(Вениамин)

Това, което знаем, че децата на Симеон e, че те са посещавали доста пъти Цариград. Конкретни факти дали са учили в Магнаурската школа нямаме, но има някои косвени доказателства за двама от тях(Иван Рилски и Боян Мага), а това предполага, че има голяма вероятност и другите двама да са били там.

Иван Рилски

Тук влизаме в хипотезата, че Иван Рилски е син на Симеон и брат на цар Петър. Нещо, което изворите ни подсказват в голяма степен – Каква е връзката между Иван Рилски и цар Петър? . Максимално опростено, Иван Рилски използва един много особен стил в своя завет, който е познат по това време само в Студийския манастирски устав – манастир в Цариград. Той може да научи за него само ако е бил там и преди това, а неговите познания подсказват, че има голяма вероятност това да е било така. Разбира се, това е спекулация, но има голяма вероятност тази хипотеза да е вярна и затова е добре да се отбележи

Боян Мага

Боян Мага е фигура, която в последните години предизвиква много спорове. Със сигурност се знае, че е най-малкият син на Симеон, като неговото име се спекулира за водещо в създаването на богомилското учение. В малкото запазени извори за него се споменава, че той притежавал магическо познание, с което можел да се превръща в различни животни – вълк, орел и други. Това ни подсказва, че този човек е бил много начетен за времето си и тези знания трябва да му бъдат дадени – тоест да ги е придобил някъде. Ако знаем за посещенията на синовете на Симеон в Цариград преди да започнат конфликтите му с Византия(преди 913 година) – има голяма вероятност и той също да е учил в Магнаурската школа. Това би обяснило познанията му и създаването на богомилството като учение – тоест Симеон му е определил сходен път като този определен от княз Борис за него(Симеон).

Свързани статии

НАЙ-ЧЕТЕНИ