Какъв е произходът на душата

Най-важната тайна, която хората все още не са разкрили, се отнася до човешката душа.

Всички тайни на природата, всички явления на Земята могат да бъдат обяснени по един или друг начин с помощта на науката, особено сега, когато изкуственият интелект работи, върху човечеството с безпрецедентна сила. Но дори един свръхинтелигентен компютър не е в състояние да доближи човечеството до отговора на въпроса: „Откъде идва душата?“

Знаете ли откъде идва човешката душа?

Произходът на човешката душа не е разкрит недвусмислено в Словото Божие, в неговия обем, който е известен на човечеството днес. Според някои светии това е тайна, известна само на Бога.

Православната църква и до днес няма строго дефинирано учение за произхода на душата. Богословските мнения и учения за произхода на душите се разглеждат от Църквата и се проверяват за съответствие с християнското учение. Някои мнения са одобрени и предложени за по-нататъшно проучване. Други са отхвърлени поради противоречието на Светото писание и догмите.

Догматическа система на Ориген

Древногръцките философи, включително Ориген, настояват, че душите съществуват предварително в Небесния свят в неограничен брой. И след раждането на човек във всяко тяло се изпраща съответна душа.

Но това учение не е прието от Църквата и още по време на 5-ия Вселенски събор, тоест в зората на християнството, то е осъдено и отхвърлено. Причината е, че не отговаря на Свещеното Предание за греховността на човека поради греховността на Адам и Ева. Предсъществуването на душите не обяснява как въплътеният Исус Христос е получил душата и противоречи на други догми на нашата Църква.

Създаване на всяка душа от нищото

Втората теория предполага създаването от Господа на всяка душа от празнотата. Тя е подкрепена от такива признати богослови като свещеномъченик Ириней Лионски, свети Ефрем Сирийски, свети Йоан Златоуст. Тази версия за произхода на душата заедно с тялото по принцип е много задълбочена. Но също така не обяснява как греховната вреда на Адам се пренася, върху цялата човешка раса. Разбира се, много бихме искали да мислим, че всяка душа е създадена от Бог само за нас. Но как тогава да обясним, че хората са толкова небрежни към този безценен Божи Дар?

Душите се раждат от душите на родителите

И третата версия е, че душата на детето се ражда от душите на родителите му. Към тази теория са се придържали Тертулиан, св. Григорий Богослов, св. Макарий Велики. Тази теория отговаря на всички въпроси за свойствата на душата, но има и слабости. Дори въпросът чии свойства наследява душата в по-голяма степен – баща или майка, или еднакво, остава без отговор. И защо някои деца изобщо не наследяват имотите на родителите си?

Теориите за създаването на душите и раждането на душите се допълват взаимно, но нито една от тях не е общоприета.

Съвременен възглед за възникването на душата

Най-близкият до нас съвременен богослов, който е всепризнат стълб на православието, може да се нарече свети праведен Йоан Кръщелник. В книгата си Моят живот в Христос, той говори много за това, какво представляват човешките души. Отец Йоан вярва, че това е същата душа, която Бог е вдъхнал в Адам. И от него до наши дни този дух се е разпространил в целия човешки род. Следователно всички хора са духовни братя, независимо от техните различия.

Оттук и най-естествената заповед, основана на единството на нашата природа:

„Обичай Господ твоя Бог (твоя Архетип, твоя Баща) с цялото си сърце, с цялата си душа и с целия си ум. Обичай ближния си (защото кой е по-близо до мен като мен, човек от моята кръв) като себе си.“

Именно тези думи на светеца предизвикват отклик и разбиране. Разбира се, нашата душа е съединена, през много поколения с Господа. Иначе, защо ще предава сина си на мъки и изкупление на човешките грехове? Но поради причината, че сме духовни деца на нашия Небесен Отец, това действие става разбираемо и обяснимо. Той не само създал първия човек от нищото, Той вложи душата си в него.

Заключение

На хората не им е дадено да познават законите на духовния свят. Колкото и да са философи, дори най-светите отци, те не са в състояние да обхванат цялото Божие провидение и да разберат тайните на Вселената. Очевидно е само едно, че без Божествено влияние е невъзможно духовното израстване и обожествяването на хората, чрез приближаването им към техния Създател.

Scroll to Top