Ще познаете ли кой е най-високият мост в България

Знаете ли, къде се намира най-високият мост в България. Името му чували ли сте? Нека надникнем над статистиките, фактите и историята и да научим нещо повече за най-високият мост в България:

Най-високият мост в България

Това е Аспаруховият мост. Той има обща височина 52 м, ширина 21 м, дължина 2050 м, главен отвор 160 м, височина под моста е 46 м и максимален товар НК-800/Н-300.

История на най-високия мост

В 1967 г. се провежда конкурс и след разглеждането на много варианти е взето решение. По извадки от него се предвижда изграждане на висок мост. И така започва строежът през 1973 г..

Мост на Аспаруховия включва главно мостово съоръжение от две естакадни стоманобетонни части и централна стоманена конструкция, заедно с две сложни транспортни възли, намиращи се в двата края. И така, всяка посока на движение използва отделни конструкции, свързани с надлъжен шев. Последните са монтирани с две успоредни и еднакви, носещи конструкции.

Дължината на участъка централно е 160 м, а дължината на двата странични участъка е 80,50 м. Стоманената конструкция има затворено кутийно сечение, което достига височина 2,80 м и ширина 5,50 м и има външните опори 6,60 м, извисяващи се над централните. В горната част се намира плоча с напречни и надлъжни ребра. Така, ако се вземат предвид възможностите за транспортиране, общо 226 монтажни блока разделят конструкцията на различни видове.

Мостът е уникален за България и рядко срещан в света. Неговият метод за построяване и използвани опори са чудни и изумителни. Причината, за да е по-различен са много неблагоприятните геоложки условия в най-трудния участък от трасето – централния участък – Варна. Повърхностният пласт е 3-4 метра глина, а под него се разполага 20 метра финозърнест пясък (плавен пясък), наситен с вода, под който от своя страна има 46-метров слой тиня. На дълбочина от 70 метра под него има пласт от олигоценска глина, върху който се монтират опорите. И така, като единствения начин за подпиране били дълбоки монолитни сондажи. Представлявали бетонни стълбове под надземни мостови опори. Те достигат дълбочина 53 м..

Товароносимостта на моста е планирана за подвижен товар. За целта са издигнати две колони от 30-тонни камиони на разстояние 10 метра една от друга. В същото време провисването на средния участък е около 0,30 м. Мостът е предвиден да издържа на температурна разлика от -40° до +40° и ураганни ветрове, чиято скорост е 180 км/ч. Интересно е, че и температурна разлика – 15° може да се осигури, между горната и долна повърхност. Последното е в резултат от излагане на пряка слънчева светлина. Амплитудата удължение на металната конструкция е под влияние на температурата от 0,25 м.

Scroll to Top