Социалните мрежи ни правят злобни и завистливи

Ако имаме нужда от повече причини да вярваме, че социалните медии правят почти точно обратното на това, което са си поставили за цел – правят ни по-затворени вместо по-социални и по-дребнави вместо по-малко фрагментирани – ето една добра. Ново проучване установява, че има още един елемент в нарастващия списък с негативни ефекти на социалните медии: „спирала“ на завист, която се развива, когато видите приятелите си във Facebook да превъзхождат или да се наслаждават на живота по начини, които не можете да си позволите. Добрата новина е, че не сте сами в горчивината си. Лошата новина е, че решението (освен затварянето на акаунта ви) не е съвсем просто.

Всички сме изпитвали вдъхновени от Facebook пристъпи на ревност, когато прелистваме снимките на приятели, излежаващи се на плажа, когато току-що сме тъпчили през снега до офиса. Тези чувства на ревност или завист са свързани със сравненията, които имплицитно правим между себе си и нашите „приятели“ или в много случаи нашите далечни онлайн познати.

Какво казва науката

Изследователите, които оглавиха новото проучване попитаха 600 възрастни от Германия за чувствата им, докато използват социалните медии. Около една трета от участниците казват, че изпитват предимно негативни чувства, като разочарование. И, както установиха изследователите, основната причина за чувството на неудовлетвореност е преобладаващата завист към останалите.

Потребителите на социалните медии също разкриха контекста, в който се е случило последното им преживяване на завист: малко над 70% са казали, че е в реалния живот, но около 20% са го казали, докато са използвали Facebook (FB) като такова. „Този ​​мащаб на пристъпи на завист, случващи се само във FB, е поразителен“, пишат авторите, „предоставяйки доказателство, че FB предлага място за размножаване на озлоблени чувства.“ Те също така описват това, което наричат ​​„спирала за самореклама – завист“ в които потребители, които се чувстват завиждащи на приятелите си в социалните медии, увеличават собствените си профили в отговор, създавайки порочен кръг, в който „завиждащият характер на платформата може да стане още по-изразен“.

Интересна е идеята, че (предизвикващата завист) информация е значително по-малко видима офлайн. В свят без социални медии бихме били обект на примамливите снимки от ваканцията на нашите познати, само ако са близки приятели и седнали за чаша кафе. В тези случаи богатството на честната междуличностна комуникация вероятно би засенчило чувството на ревност. Но когато става въпрос за онлайн взаимодействие, ние сме нападнати от досадните акценти от живота на всеки, когото приемаме в живота си – независимо дали са истински приятели, или хора, които сте срещали един-два пъти. Или въобще не познавате дори…

Scroll to Top